Wat is een regulatiestoornis?

Regulatie betekend op een adequate manier reageren op de omgeving. Dit heeft te maken met het waarnemen met je zintuigen. Wat er waar wordt genomen wordt verwerkt. Daarna komt de uitvoering in de motoriek: het gedrag en taal. Kinderen kunnen reageren maar reguleren moeten ze leren van hun ouders.

Bij kinderen met een regulatiestoornis lukt dit niet goed. Er is een "stoornis" in de manier waarop zij reageren, met hun zintuiglijke gewaarwording. De patronen in het gedrag die zijn ontstaan sluiten niet aan met wat er van de omgeving verwacht wordt. Daardoor kan het voor de omgeving van het kind moeilijk zijn om het kind te begrijpen.

De regulatiestoornissen waar in deze site over gesproken wordt is anders als een emotionele regulatiestoornis. Ook is dit niet hetzelfde als een regulatiestoornis in de volwassenen psychiatrie. 

lijst van sensorisch/ sensomotorische problemen

  • hypo- of hyperreactiviteit t.a.v geluid, geuren, visuele prikkels,
  • tactiele afweer bij bijvoorbeeld aanraken, wassen, voedsel,
  • problemen in de mondmotoriek,
  • problemen t.a.v spierspanning en stabiliteit, het vloeiend bewegen,
  • problemen in motorische planning en modulatie, fijne motoriek,
  • problemen t.a.v verbaal-auditieve prikkels en fonologie, ruimtelijke-visuele informatieverwerking en richten van aandacht.

 Kijk voor de omschrijving van moeilijke woorden op de pagina: uitleg moeilijke woorden (rechts in beeld.)

een slechte regulatie kan zichtbaar zijn op de volgende gebieden:

  • lichamelijk (bijv. ademhaling of schrikreacties,)
  • grove en/ of fijne motoriek (voortdurend of niet vloeiend bewegen,)
  • aandacht (bijv. veel aandacht vragen of druk gedrag vertonen,)
  • emoties:
  • - een overheersende emotie (bijv. mat of blij,)
  • - bereik en overgang van de emotie (bijv. van het ene op het andere moment beginnen te schreeuwen,)
  • - slecht emoties kunnen uiten naar anderen (bijv. vermijdend of aanklampend zijn,)
  • gedragsregulatie (bijv. agressief of druk gedrag,)
  • slaap problemen (niet in kunnen slapen of niet door kunnen slapen,)
  • eetproblemen (bijv. geen stukjes willen eten of geen gemengd eten willen eten.)

Kinderen met een regulatiestoornis kunnen dus last hebben van: slaap- en/of eetproblemen, spraaktaalproblemen, angsten, gedrags- en sociale problemen. Zij kunnen prikkelbaar zijn, moeilijk omgaan met verandering en doorschieten in een reactie.

Kinderen met een regulatiestoornis kunnen wel (warm) contact maken met andere mensen. Zij lopen cognitief (vaak) niet achter. Wel kunnen ze het soms moeilijker hebben dan een gemiddeld kind met het bovenstaande.

Maak jouw eigen website met JouwWeb